Gepost door: Albert Kooijman | 12 augustus 2010

Social Media, wat moet ik ermee?

Social Media, wat moet ik ermee?

Deze vraag wordt mij regelmatig gesteld. Voor mij is het gebruik van Social Media ook nog elke dag een ontdekkingsreis. Ik verbaas me telkens weer over de mogelijkheden die de diverse Social Media platformen bieden.

  • Wat doe jij eigenlijk? Deze vraag is je vast wel eens gesteld of heb je aan iemand gesteld. Om er achter te komen wat iemand doet is Linkedin het aangewezen platform om je CV te etaleren en je netwerk op te bouwen. In het kader van: “het gaat er niet om wat je kunt, maar wie je kent” en “het meervoud van kennis is kennissen” is Linkedin hiervoor hét ideale platform. Door vervolgens op Linkedin met enige regelmaat berichten te plaatsen over zaken waar je mee bezig bent, krijgt je netwerk een goed beeld van je activiteiten en kwaliteiten. De kans dat ze bij jou aankloppen als ze een product of dienst van je nodig hebben wordt hierdoor aanzienlijk vergroot.
  • Durf te vragen! Van kinderen zijn we het gewend maar naarmate we ouder worden lijkt het wel alsof we geen vragen meer durven te stellen. We zijn schijnbaar bang om ons kwetsbaar op te stellen of onwetend over te komen. Gelukkig is het op Twitter heel gewoon om aan je volgers een tweet te sturen met de “hashtag” #durftevragen. Op basis hiervan krijg je spontaan antwoorden en ideeën in de schoot geworpen van bekenden maar ook volgslagen vreemden. Zomaar, gratis en in no-time!
  • Leren, inspireren en genieten! Je kunt op Twitter iedereen volgen. Volg managementgoeroe Stephen R. Covey om geïnspireerd te worden op het gebied van Management & Leiderschap. Of volg Menno Lanting directeur bij De Baak en schrijver van het succesvolle boek Connect! Een must read voor iedere ondernemer of manager die alles wil weten over de mogelijkheden van Social Media voor het vergroten van je business. Wil je meer weten over werving & selectie via Internet ofwel e-Recruiting, volg dan Roos van Vugt.  Zij is verantwoordelijk voor de  e-Recruiting afdeling van Deloitte Nederland. Social Media is voor Deloitte een cruciale tool voor de communicatie tussen de organisatie en haar (potentiële) medewerkers. De inzet van Social Media zorgt ervoor dat nieuw talent véél makkelijker in contact komt met de recruiters maar ook met hun toekomstige leidinggevende. Hierdoor is het werving – en selectieproces sneller, transparanter en goedkoper. Goed voor het imago van de organisatie, immers “You only have once to make a first impression!” Maar los van de business kun je ook je favoriete schrijver, cabaretier of zanger volgen. Je staat rechtstreeks in verbinding met de door jou gekozen bron van inspiratie, nieuws en vermaak. Je kunt dus je eigen mening vormen! Kom je er na een tijdje achter dat je er niets aan vindt om die persoon te volgen, dan is één click voldoende om te “unfollowen”. Makkelijker kan het toch niet!

Maar het kost toch heel veel tijd? Social media kost uiteraard tijd en dus geld. Maar als je deze tijd in je netwerk investeert, levert het ongetwijfeld ook wat op. “Je krijgt wat je geeft” is ook op Social Media van toepassing. Door een goed netwerk op te bouwen, zul je je kennis makkelijk vergroten, wordt het onderhouden van je netwerk gemakkelijker en zul je vast en zeker nieuwe interessante contacten leggen, die ook “In Real Life” waardevol zullen blijken. En voor Social Media geldt ook: alle begin is moeilijk, maar maak een account aan en ontdek de mogelijkheden. Have fun!

 


Reacties

  1. Beste Albert,

    Leuk stukje met interessante Twitteraars. Wat betreft het laatste stukje ben ik het niet geheel met je eens. Zomaar een account aanmaken en beginnen is in mijn ogen geen goede start, althans niet voor het bedrijfsleven. Persoonlijk is het inderdaad een ontdekkingsreis.

    Bedrijven hebben eigenlijk maar een keer de kans zich zelf goed neer te zetten. Een duidelijke strategie is van belang. Weet wat je wilt gaan communiceren en hoe je gaat reageren op reacties.

    • Beste Klaas, bedankt voor je reactie. Uiteraard is een must om een Social Media strategie voor je bedrijf te ontwikkelen. Vanuit mijn management adviesorganisatie QUBE MT Partners helpen wij, net als jullie, bedrijven ook bij. Maar het gaat alleen maar om mensen bij Social Media en die zijn alleen bereikbaar als ze ook meedoen op de diverse platforms.

  2. Interessante blog, ga ik zeker volgen!


Plaats een reactie

Categorieën